Charlottetown - Baddeck - Kaap Bretoneiland - Reisverslag uit Baddeck, Canada van A Bruijn - WaarBenJij.nu Charlottetown - Baddeck - Kaap Bretoneiland - Reisverslag uit Baddeck, Canada van A Bruijn - WaarBenJij.nu

Charlottetown - Baddeck - Kaap Bretoneiland

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg A

10 Augustus 2016 | Canada, Baddeck

Een dagje niet rijden is toch wel lekker, we bleven een dagje lekker in Charlottetown, wat rondgelopen, ook wat geleerd van geschiedenis van Canada. Wat we niet wisten dat de conferentie van Charlottetown die tot de federatie van Canada leidde. Pas in 1864. Volgend jaar bestaat Canada 150 jaar. Relatief jong dus. Charlottetown is echt charmant stadje, echt leuk maar wel klein stadje. Canadezen zijn echt geduldig. Dat kun je al zien bij verkeer, winkels, etc. Ook minder ik ik ik. Als we de Canadezen langs liepen bijvoorbeeld smorgens in park of woonwijk zeiden ze goodmormimg tegen ons. Nederland moet maar een voorbeeld van vriendelijkheid, geduldigheid en beleefdheid van Canada nemen.

Daarna gingen we met een veerboot weer terug naar het Canadese vasteland, naar een andere provincie Nova Scotia. Naar Baddeck voor de overnachtingen. Het dorp Baddeck houdt sterk vast aan de Schotse tradities en er wordt ook Keltisch gesproken. De wereldberoemde Alexander Graham Bell en zijn dove echtgenote hebben tot hun dood daar gewoond. Wat we niet wisten dat hij even als leraar gewerkt had bij dove school in Boston. Hij was voorstander van oralisme ( heeft ook wat artikelen geschreven hoe we de doven kunnen communiceren: liplezen). Een museum heeft ons uitstekend geïnformeerd over het levenswerk van Bell. Heel interessant!

Kaap Breton staat bekend om zijn prachtige natuur. We reden over de Cabot trail (ongeveer 200 km) door het hoogland van het Cape Breton Highlands National Park en het was ook de verjaardag van Mirjam, ergens in park hebben we lekker appelflap gegeten. Paar plekken geparkeerd om de natuur te bewonderen. Ook de elanden gezien. Prachtig allemaal! We boffen ook met goed weer, veel zon en rond 25 graden. Ideaal dus. Morgen gaan we naar Halifax, een grote stad in Nova Scotia.

• 10 Augustus 2016 - 09:41

Yvette:

Heerlijk om een dagje niet te rijden. Dat moet ook kunnen. Leuk, dat jullie nieuwe geschiedenis bijgeleerd hebben over dove echtgenote en mooie natuur hebben bewonderd.

• 10 Augustus 2016 - 10:50

Perry:

Ik heb er genoten van die alle reisverslagen!
    Zo te lezen, genieten jullie wel in Canada!
    En ik vind het leuk dat jullie de reisverslagen schrijven!

Veel plezier verder!

• 10 Augustus 2016 - 14:05

Marga:

Leuke dagen weer gehad.
    Zeer interessant over Alexander Graham Bell. Handalfabet te vergelijken met Nederland?
    Hopelijk is het weer bij jullie beter want vandaag van die buien tussen door pffffff.

• 10 Augustus 2016 - 17:32

Jeanne:

fijn dat jullie weer veel mooie plekjes hebben kunnen bewonderen.
    Leuk om te lezen, groetjes en tot het volgende verslag.

• 10 Augustus 2016 - 18:25

Mari En Iet Somers:

leuk dat jullie het zo fijn hebben,mirjam nog proficiat.
    geniet nog maar een fijne tijd.
    groetjes oom mari, tante iet.