Oppdal - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van A Bruijn - WaarBenJij.nu Oppdal - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van A Bruijn - WaarBenJij.nu

Oppdal

Door: Admikaba

Blijf op de hoogte en volg A

19 Juli 2013 | Noorwegen, Oppdal

Dag 4 (Ringebu & Peer Gyntveien):
's Morgens zijn we naar Ringebu geweest, ongeveer 50 km ten noorden van Lillehammer. Daar ligt een mooie staafkerk die in ca. 1250 werd gebouwd. Echt heel apart, want het is een geheel uit hout opgetrokken kerkgebouw. Naar binnen gaan willen we niet ivm hoge toegangsprijs. Jammer eigenlijk....
's Middags zijn we van plan om De Peer Gyntvei te volgen, een onverharde weg voert over een ruig bergplateau. Het landschap is uniek, heb ik begrepen. Maar voordat we gaan beginnen, we staan dus bij de ingang, constateer ik dat we maar weinig benzine hebben. Dus ik durf niet verder te rijden, want het is afgelegen gebied. Stom stom! Zeker 20-30 km terug om vol te tanken. En dan weer terug, nee hoor. We gaan gewoon weer terug naar ons vakantiehuisje. Maar we hebben toch genoten van een landschap op terugweg naar Lillehammer. Hoe is het mogelijk? Ik heb altijd goed voorbereiden en nu dit keer niet....

Dag 5 Opdall:
Afscheid genomen van Lillehammer (Nordseter), we gaan naar de volgende verblijf en het ligt in Opdall, ongeveer 220 km naar noorden. We rijden langs de Rondeveien, een mooie route volgt rondom het Rondane Nasjonalpark. De bergen worden groter, wat sneeuw op de toppen, we stoppen regelmatig om het berglandschap te genieten.
Geen indruk gekregen van Oppdal, een (zeg maar) uitgestorven skidorp. Pas levendig als de winter begint denk ik. Maar ons verblijf in Oppdal is wel mooi, een typisch Noors sfeer. Ook nog mooi uitzicht vanuit balkon.

Dag 6 Amotan:
Amotan, een prachtig natuurgebied met spectaculaire watervallen. Het ligt ongeveer 40 km ten westen van Oppdal. We hebben een geel gemarkeerde wandelroute genomen, maar achteraf is het een behoorlijk pittig wandeling. Laatste stuk moeten we eerder klauteren dan lopen. Nog geen 300 meter moeten we 150 meter hoogteverschil "lopen". Maaaaaar we hebben echt genoten, hebben lekker avontuurgevoel. Geen enkele mensen gezien tijdens de route. We hebben mooie picknickplekje gevonden en hebben daar gegeten en hebben ook genoten van de uitzicht. Schitterend!!!!!

• 19 Juli 2013 - 22:36

Oom Mari&tante Iet:

hallo,jullie maken wel veel mee, leuk toch.
    maar die enge weggetjes zouden wij niet durven,
    wij vinden het knap van jullie.
    verder nog een hele fijne week.
    groetjes oom mari en tante iet.

• 19 Juli 2013 - 22:59

Marga:

Een super avontuur verhalen!
    Vast en zeker zijn er veel foto's gemaakt!?
    Fijne verblijf in Opdall,

Xx

• 20 Juli 2013 - 10:55

Jeanne:

Goede morgen allemaal
    . leuk dat jullie al zoveel moois gezien hebben. en genieten van de prachtige natuur en je luxe onderkomen . hier is het weer helemaal zomers elke dag rond de 25 graden. nog veel plezier en lieve groetjes.

• 20 Juli 2013 - 14:48

Lilian:

Fijn dat jullie goed hebben genoten. Veel gelopen en mooie uitzichten gezien en gaat het zo door in de komende dagen!
    Ben erg benieuwd naar jullie foto's!

• 23 Juli 2013 - 18:25

Yvette:

Tja, kan gebeuren met kleine dingen die niet voorbereid zijn. Er zijn genoeg plekken om te bewonderen.