Sognefjellveien & Sognefjord & Nigardsbreen - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van A Bruijn - WaarBenJij.nu Sognefjellveien & Sognefjord & Nigardsbreen - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van A Bruijn - WaarBenJij.nu

Sognefjellveien & Sognefjord & Nigardsbreen

Door: Admikaba

Blijf op de hoogte en volg A

24 Juli 2013 | Noorwegen, Kaupanger

Dag 9: Naar Kaupanger
We gaan weer "verhuizen", naar ons volgende verblijf: Kaupanger. En het ligt vlakbij de Sognefjord, de langste fjord van Noorwegen. Route van Oppdal naar Kaupanger via de Sognefjellveien is , volgens de reisgids, een van de meest geliefde bergroutes van Noorwegen. We zijn absoluut ook mee eens dat de route via de Sognefjellveien zo schitterend is om te rijden. Maar ook zo zwaar en vermoeiend want de wegen zijn niet recht en ook zo smal dat je makkelijk naar beneden kan kijken. En hebben ook veel foto's gemaakt. Ook hebben we via een onverharde bergweg van 40 km naar de bergpas Gronhoe gereden. Al paar keer gestopt omdat de koeien of schapen op de weg blijven staan. 300 km gereden en hebben ongeveer 7 uur overgedaan. Het zegt al wat.

Dag 10: De Sognefjord & Balestrand:
Een mooi beeld te krijgen van Sognefjord rijden we vanuit Kaupanger langs de oever naar Hella. In Hella hebben we de pont genomen om over te steken naar Balestrand. Daar hebben we rondgewandeld. Wel een klein plaatsje maar wel leuk om te kijken naar oude huizen en een prachtige oude hotel. Dankzij de fjorden kost wel veel tijd om ergens naartoe te rijden dankzij de kronkelende wegen en de oversteken met de pont.

Dag 11: Nigardsbreen
Vandaag zijn we naar de gletsjertong Nigardsbreen geweest. Om dichterbij te komen bij de gletsjer moeten we wel flink wandelen, er zijn geen wandelpaadjes, dus over de rotsen klimmen en dalen. Hoe je dichterbij de gletsjer komt, voel je ook wat kouder. Prachtig natuurverschijnsel, ijs is mooi blauw. Alleen triest dat de gletsjer flink kleiner is geworden na tientallen jaren heb ik begrepen na het bezoek van het museum in de buurt van Nigardsbreen.
Het weer is nu net als gisteren en eergisteren prachtig: 26 graden.

• 24 Juli 2013 - 22:01

Jeanne :

jullie hebben wel heel mooie landschappen en natuur gezien. ik ben straks benieuwd naar de foto,s groetjes en tot een volgend verhaal.

• 25 Juli 2013 - 14:03

Oom Mari En Tante Iet:

het moet daar erg mooi zijn zoals jullie schrijven, wij hebben echt geen idee.
    je hebt genoeg te vertellen als je thuis bent.
    zo bijzonder , zo mooi,
    wij horen het wel een keer, nog veel plezier,
    groetjes oom mari, tante iet.

• 03 Augustus 2013 - 18:35

Marga:

Boeiend om te lezen hoe jullie reis was....prachtig!
    Xx